Een onderbuikgevoel

Een onderbuikgevoel – Een introductie op de darmflora

Als we het woord ‘bacteriën’ noemen, zijn je eerste gedachten waarschijnlijk niet zo positief, want bacteriën kunnen ziektes veroorzaken, toch? Ook al is het waar dat bacteriën bepaalde ziekten kunnen veroorzaken, sommige bacteriën zijn juist belangrijk voor je gezondheid en zijn nodig voor de spijsvertering. Deze bacteriën leven in je darmen en worden daarom, samen met andere microben, de ‘darmflora’ genoemd. Er zijn eigenlijk meer bacteriecellen in je lichaam dan menselijke cellen. Deze bacteriën zijn van vitaal belang omdat ze ons helpen voedsel te verteren, ons beschermen tegen infecties, belangrijk zijn voor ons immuunsysteem, en nog veel meer.

Onderzoeken tonen zelfs aan dat een ongebalanceerde darmflora in verband staat met ziekten zoals kanker, auto-immuunziekten en psychische problemen. Daarom is het belangrijk om te weten over de darmflora, hoe het werkt en hoe je ervoor kunt zorgen. In onze artikelen zullen we het belang van de darmflora bij mensen en andere dieren laten zien, en we bespreken de gerelateerde ziekten om je hopelijk te informeren en te leren over het belang van de darmflora en goede voeding. Dus als je wilt weten hoe autisme gerelateerd is aan je spijsverteringsstelsel, of hoe je je darmflora gezond kunt houden, blijf deze blog dan volgen!

Groepsleden

Katarína Balážová

Hoi, ik ben Kat. Ik kom oorspronkelijk uit Slowakije, maar ik heb gewoond en gestudeerd in Australië en Schotland. Momenteel zit ik in het tweede jaar van mijn master Biomedicine aan de Universiteit Utrecht. Ik ben een groot liefhebber van fantasy, een fervent binge-watcher, en een liefhebber van kankeronderzoek. Ik denk dat veel mensen bang zijn voor wetenschap en denken dat het een ingewikkeld onderwerp is, maar dat hoeft het niet te zijn! In mijn artikel zal ik proberen uit te leggen hoe kanker deels veroorzaakt kan worden door de darmflora, dus kom vooral een kijkje nemen op de blog als je meer wilt weten!

Jiska Vaarwerk

Hallo! Mijn naam is Jiska. Ik ben geboren in een klein plaatsje in het oosten van Nederland genaamd Doesburg en woon sinds 2015 in Zeist. Sindsdien studeer ik Biologie aan de Universiteit Utrecht. Ik hou van de natuur, fotografie, lezen en lekker lui op de bank films kijken. Ik zou graag meer mensen geïnteresseerd maken in wetenschap, niet alleen omdat er elke dag veel coole dingen ontdekt worden, maar het is ook essentieel in het dagelijks leven. Daarom gaat mijn artikel over hoe het immuunsysteem samenhangt met de darmflora.

Jamie Mulder

Hallo, mijn naam is Jamie en ik doe momenteel een Master in Toxicologie. Ik heb een bachelor Biomedische Wetenschappen gedaan waarbij ik alles heb geleerd over het menselijk lichaam en hoe verstoring van een balans problemen kan veroorzaken voor je lichaam. Tijdens mijn studie ontwikkelde ik een interesse om mensen te informeren over wat er gaande is in de Biomedische wereld en hoe nieuw onderzoek ons leven zou kunnen beïnvloeden. In mijn blog zal ik je alles vertellen over de effecten van de darmflora op je mentale welzijn en hoe ze op elkaar inwerken. Als je nieuwsgierig bent geworden check dan onze socials!

Joëlle Baars

Hallo! Ik ben Joëlle, een Nederlandse student biomedische wetenschappen, momenteel bezig met mijn master in Utrecht. Ik heb veel geleerd over hoe het lichaam werkt in zowel gezondheid als ziekte. In de afgelopen jaren realiseerde ik me dat er vaak een barrière is tussen het grote publiek en de wetenschap, dus mijn doel is om wetenschap toegankelijk te maken voor iedereen. Wetenschap maakt zo’n groot deel uit van ons dagelijks leven, dat ik vind dat iedereen moet weten hoe hij of zij geïnformeerd kan zijn en goede beslissingen kan nemen over de rol van de wetenschap in zijn of haar leven. In mijn blog zal ik schrijven over hoe de bacteriën in onze darmen ons kunnen helpen of hinderen als we proberen gezond te blijven.