Oceanen en het broeikaseffect

Climate change vs. oceans; why the ocean matters

Het nieuws staat vol met artikelen over klimaatverandering en het effect op mens en aarde zoals wij die kennen. Het International Panel for Climate Change (IPCC), een orgaan van de Verenigde Naties, kwam met een nieuw rapport waarin actuele kennis wordt verzameld over de impact van klimaatverandering op onze planeet Aarde en het leven. Klimaatverandering met betrekking tot oceanen wordt niet veel besproken in de media, hoewel het oceanische ecosysteem een ​​substantiële rol speelt bij klimaatverandering. De oceaan is een complex systeem dat vaak alleen in modellen en ingewikkelde berekeningen door experts wordt uitgelegd. Ons doel is om mensen bewust te maken van de impact die oceanen hebben op het klimaatsysteem en vice versa. We willen ons publiek motiveren om klimaatverandering serieuzer te nemen, zodat we verder kunnen gaan met het nemen van zinvolle maatregelen om de klimaatverandering te vertragen. Onze focus zal liggen op CO2 in de oceaan.

Mathijs Andeweg

Ik ben Mathijs Andeweg en heb als 24-jarige student al vijf jaar aan de Universiteit Utrecht gedaan. Gedurende deze tijd heb ik een bachelor in geowetenschappen afgerond en nu ben ik bezig met het afronden van mijn master in Earth, Surface and Water. Tijdens mijn bachelor en master heb ik me gericht op onderwerpen als: klimaatverandering, fysieke geografie en geo-informatiesystemen. Nu ga ik de uitdaging aan om deze onderwerpen te communiceren naar een breder publiek, omdat het belangrijk is om een ​​nauwe band te hebben tussen de wereld van de wetenschap en het grote publiek.

Tika van Galen

Ik ben Tika van Galen, 24 jaar oud en heb een achtergrond in zowel geowetenschappen als biologie. Ik heb gestudeerd aan de Universiteit Utrecht waar ik een bachelor in Earth Science heb behaald, waarvoor ik een minor Biologie heb gevolgd. Voor mijn master ging ik naar de universiteit van Uppsala in Zweden, waar ik een diploma in paleobiologie behaalde. Wetenschap is iets moois voor mij dat ik met zoveel mogelijk mensen wil delen en mensen enthousiast wil maken om nieuwe dingen te leren.

Michiel van Grootel

Ik ben Michiel van Grootel, momenteel volg ik de master Science Education and Communication Universiteit Utrecht. Omdat ik in 6 verschillende landen heb gewoond, zie ik overal dat er een grote communicatiebarrière is tussen wetenschappers en alle anderen. Door meer publiek te bereiken en te communiceren en mensen meer geïnteresseerd te maken, kan deze barrière worden opgeheven. Uiteindelijk moet wetenschap worden gedaan in het belang van de mensen, en daarom zou idealiter iedereen deel moeten uitmaken van het gesprek. Dit gesprek begint op jonge leeftijd en daarom volg ik deze master om scheikundeleraar te worden.

Héloïse Ribot

Ik ben Héloïse Ribot, een Franse uitwisselingsstudent met een bachelor in biologie. Dit jaar studeer ik aan de Universiteit Utrecht in een masteropleiding wetenschapscommunicatie. Ik geniet van alle soorten wetenschappen, maar vooral van de wetenschap die het functioneren van organismen bestudeert. Ik waardeer het om mijn kennis te delen met mensen met verschillende achtergronden. Een van mijn uitdagingen is om mensen die bang zijn voor de wetenschap te helpen begrijpen hoe de wereld om ons heen werkt en hoe deze wordt beïnvloed door klimaatverandering, zodat we samen dingen kunnen laten gebeuren.