The Circle of Life

What about us?

De eerste keer dat je waarschijnlijk over het ecosysteem hoorde, was toen je jong was en naar The Lion King keek. “Je moet je plaats innemen in de Circle of Life”, zegt Mufasa tegen Simba. De Circle of Life verwijst naar het ecosysteem waar planten, dieren en andere organismen met elkaar in wisselwerking staan om een delicaat evenwicht te creëren. Vernietiging van ecosystemen veroorzaakt een onbalans die de gezondheid en het bestaan van alle betrokken spelers, zoals jij, kan bedreigen. En als een domino-effect, als iemand valt, kan de hele structuur instorten.

Wat betekenen veranderende ecosystemen voor jou? Welke stappen kunt u nemen om de toekomstige gevolgen van de vernietiging tot een minimum te beperken? We zullen onderwerpen bespreken als stikstofdioxide-vervuiling, hogere incidentie van ziekten en mogelijke oplossingen voor het probleem, zoals gene drive-technologie en wereldwijde politieke doelen. We hopen je te inspireren en misschien kom je in je toekomst in een positie terecht waar je unieke inzichten een positieve impact kunnen hebben op de Circle of Life.

Wie zijn wij?

Sietske Gadella

Hoi! Ik ben Sietske. Ik ben een masterstudent Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Tijdens mijn studie vond ik het erg leuk om meer te leren over het menselijk lichaam en hoe het werkt in een gezonde en zieke toestand. Nu realiseer ik me dat biomedisch onderzoek een grote impact heeft op de samenleving, denk bijvoorbeeld aan publieke debatten over genetische manipulatie. In deze blog vertel ik je meer over de mogelijkheden van genetische manipulatie en hoe je daarmee zelfs een ecosysteem kunt veranderen. Hier meer over weten? Houd dan deze blog goed in de gaten!

Claire Huisman
Hey, mijn naam is Claire en ik ben een Biology of Disease Master student aan de Universiteit Utrecht. Ik wilde heel lang onderzoeker worden en geneeswijzen voor ziekten bestuderen. “Toen veranderde alles toen de Vuurnatie aanviel” … Soort van. Ik ontdekte dat ik in plaats van zelf onderzoek te doen, veel meer hou van schrijven en vertalen van wetenschap. Op dit moment wil ik je wat vertellen over de balans van onze ecosystemen. Waarom zou het je kunnen schelen, wat maakt het uit en hoe kun je helpen? Stay tuned!

Tomoyuki Morimitsu

Hoi! Mijn naam is Tomoyuki. Ik ben een Master student Science Education and Communication aan de Universiteit Utrecht. Na het behalen van mijn Bachelor of Science en Master of Science in astronomie in Japan, ben ik gaan werken voor de Japanse overheid. Ik combineer graag mijn werkervaring uit Japan om te schrijven over sociaal-wetenschappelijke kwesties. In mijn vrije tijd breng ik graag tijd door in de natuur. Ben je ook graag in de natuur? Weet jij dat alles wat we leuk vinden in de natuur te danken is aan de rijkdom aan soorten? Ik hoop dat je in deze blog iets nieuws over het ecosysteem zult ontdekken.

Solée Pop
Hoi! Mijn naam is Solée. Ik ben een masterstudent op het gebied van Neurowetenschappen en Cognitie aan de Universiteit Utrecht. De masteropleiding maakt het mogelijk mijn interesse in wetenschap en wetenschapscommunicatie te combineren. Naast mijn liefde voor wetenschap, sport en menselijke gezondheid vind ik de natuur en een gezonde aarde erg belangrijk. Tegenwoordig bestrijden we niet alleen moeilijkheden met betrekking tot Covid-19, ook onze geliefde aarde heeft wat meer aandacht nodig. Met deze blog hoop ik dat we samen kunnen ontdekken wat onze plek is in de ‘Circle of Life’. Samen zijn we verantwoordelijk voor onze toekomst op deze planeet!

Logo: flaticon.