Allergieën

Waarom de wereld steeds allergischer wordt

Hey! Wij zijn team 10, bestaande uit Henry, Tamara, Lina & Dagmar (van links naar rechts op onze groepsfoto).

Tijdens de COVID-19 pandemie vroeg iedereen die last had van verkoudheidsklachten zich regelmatig af: heb ik nu corona of ben ik allergisch? Bijna iedereen om je heen heeft wel te maken met één of meerdere allergieën, denk aan huisstofmijt, glutenallergie of hooikoorts. Het lijkt bijna zeldzaam als je nergens allergisch voor bent. Zo wordt een simpel uitje met vrienden naar een restaurant een hele opgave wanneer je met al die allergieën rekening moet houden. Een kleine miscommunicatie over de ingrediënten van je maaltijd kan tegenwoordig al ernstige gevolgen hebben. Want ook al heeft niet iedereen evenveel last van zijn allergie, het kan daadwerkelijk levensbedreigend zijn. Wij vinden het belangrijk om mensen hierover te informeren zodat ze zich bewust worden van de ernst van zo’n overgevoeligheidsreactie, zodat hier meer rekening mee gehouden kan worden. Ook willen wij onderzoeken waarom het aantal allergieën in landen met een goede hygiëne juist nu zo hoog is en blijft stijgen. Zou het aantal allergieën dat ontstaat voorkomen kunnen worden door bijvoorbeeld kinderen meer tijd buiten te laten doorbrengen? En zou het mogelijk zijn om mensen met levensbedreigende allergieën te behandelen, zodat ze niet meer bang hoeven te zijn voor eventuele (resten van) pinda’s in het eten dat ze voorgeschoteld krijgen?

Henry

Henry heeft biomedische wetenschappen gestudeerd in Utrecht, maar heeft ervoor gekozen een carrière tot onderzoeker in te ruilen voor het docentschap. Daarom volgt hij nu de master Science Education and Communication. Hoe het menselijk lichaam werkt heeft hem altijd geboeid, met name het immuunsysteem. Vooral de vragen, “Hoe kan ons lichaam zoveel pathogenen overwinnen elke dag en wanneer gaat het fout?” houden hem bezig. Hoewel hij niet het onderzoek in gaat hoopt hij nog wel anderen te inspireren om hun passie te vinden.

Lina

Lina is ook biomedicus en doet tijdens haar master onderzoek naar kanker. Na een paar stages te hebben gedaan op het laboratorium wil zij haar kennis graag delen met anderen en heeft daarom gekozen voor het communicatieprofiel. Want hoe leuk is het om de connectie te maken met het publiek, die hier misschien minder vanaf weet. Zelf heeft ze regelmatig last van een flinke niesbui en dit komt waarschijnlijk door een huisstofmijtallergie. Ze vraagt zich dan af, worden deze allergieën alleen maar meer en waarom? En vanuit biomedisch oogpunt, waarom kunnen we dit niet behandelen of voorkomen?

Tamara

Tamara is biologe met een passie voor onderwijs en gezondheidswetenschappen. In het dagelijks leven is ze actief als docent biologie in Bilthoven. Haar achtergrond in het onderwijs brengt ervaringen mee over onderwerpen en vragen die ter sprake komen. Zo worden haar lessen geregeld onderbroken door een reeks van niezen door de leerlingen of door haarzelf. “Hooikoorts”, zegt iedereen dan tegelijkertijd. “Waarom heeft bijna iedereen nu hooikoorts?” De vraag die hieruit vaak voortkomt. Dat is voor haar een reden geworden om de problematische groei van het aantal mensen met allergieën te onderzoeken voor een beter begrip van dit probleem.

Dagmar

Als student biomedische wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht staat Dagmar er vaak versteld van hoe het lichaam werkt: “Het is bijzonder hoe processen in ons lichaam, die tot stand gebracht worden door de kleinste moleculen, bijdragen aan essentiële, alledaagse functies, zoals emotie, cognitie en gedrag.” Des te beter wanneer Dagmar, door middel van onderwijs en communicatie, anderen er ook mee aan kan steken: “Dat is het mooiste wat er is!” Binnen team 10 ontfermt deze enthousiaste student zich over de fascinerende vraag of allergieën niet alleen behandeld, maar ook genezen en verholpen kunnen worden.