Spiegelneuronen

Kennismaken!

Je kent het wel, je vriend stoot zijn teen tegen de tafel en hij schiet ineen van de pijn…maar jij ook! Hoe dan? Dat gaan wij je proberen uit te leggen in dit blog! De hoofdverantwoordelijke hiervoor zijn onze spiegelneuronen, cellen in onze hersenen. Spiegelneuronen maken het mogelijk om je in te leven in anderen, dus in hun pijn, verdriet maar ook in hun plezier. Maar spiegelneuronen zijn met veel meer dingen betrokken dan alleen empathie, zoals autisme, vogelzang, taal en besmettelijk gapen. Of toch niet?
Wij nemen jullie graag met op ontdekkingstocht langs deze onderwerpen om zo onszelf beter te leren begrijpen. Met die gedachten, zullen wij ons maar eens gaan voorstellen. Wij zijn Gonneke, Samanta, Tamara & Tara, 4 masterstudenten met een grote passie voor biologie. Wij hopen deze passie aan jullie te kunnen doorgeven door ons blog. Daarnaast kan je ons vinden op Instagram en Youtube. Vragen? Of nog eens door kletsen over dit onderwerp? Laat dan vooral van je horen in de reacties hieronder!

Gonneke:

Ik ben Gonneke Smal, en na een bachelor diergeneeskunde kwam ik erachter dat ik het veel leuker vond om les te geven dan om dieren te behandelen (hoewel ik nog steeds dieren fantastisch vind). Dus koos ik als master Science Education and Communication, om docent biologie te worden. Mijn interesse ligt nog steeds bij dieren en de omgang van mensen met dieren, maar ik ben ook erg enthousiast over evolutie, zowel op grote als op kleine schaal. Ik hoop dat ik deze kennis en dit enthousiasme goed zal kunnen overbrengen naar mijn leerlingen. Meer weten? Stuur me een email!

Samanta:

Hallo, mijn naam is Samanta Rademaker en ik ben een echte dierenliefhebber. Ik studeer dan ook gedragsbioloog. Met deze studie hoop ik dieren beter te begrijpen. Wanneer we als mensen meer inzicht krijgen in dieren, kunnen we ze ook beter helpen. Denk bijvoorbeeld aan een beter leven voor proefdieren en vee. Ook onze eigen huisdieren zijn soms een groot raadsel. Ik gebruik dan ook vaak mijn studie om mijn hond beter te begrijpen. Ik hoop mijn kennis over dierengedrag met jullie te kunnen delen, waardoor we de dieren in onze levens beter begrijpen.

Tamara:

Mijn naam is Tamara Broos, ik ben 21 jaar oud. Ik heb mijn bachelor in biologie gedaan met de major Ecologie en Evolutie. Ik ben vooral geïnteresseerd in evolutie en de evolutie van de genen die gedrag onderliggen. Met mijn tweedegraads bevoegdheid kan ik daar voor de klas al een beetje aan raken, maar in de bovenbouw kan ik veel beter mijn ei kwijt. Om dat te kunnen doen ben ik met de master science education and communication bezig, daarmee haal ik mijn eerstegraads en kan ik lesgeven over al de leukste dingen.

Tara:

Hallo, ik ben Tara, een blij ei, een berg geit en kampioen kletser. Ik ben een vers van de pers biologie bachelor student, die geïnteresseerd is in ontwikkelingsbiologie. Daarnaast heb ik een grote liefde voor lesgeven aan middelbare school studenten. Mijn tweedegraadsbevoegdheid is al binnen en nu hoop ik in een sneltrein tempo ook mijn eerstegraadbevoegdheid te halen aan de Universiteit Utrecht. Heb je een leuk les idee of leuk feitje dat je wil delen? Dan ben je één mailtje verwijderd van een goed gesprek met een lekker kopje thee.