Kweekvlees

Van het lab tot op je bord: de toekomst van gekweekt vlees

Het vlees op je bord ziet er misschien heerlijk uit, maar het is niet zo onschuldig als het lijkt. Vlees vormt de basis van veel van de problemen waarmee we vandaag worden geconfronteerd. Zo draagt ​​de immense, wereldwijde vleesconsumptie bij aan klimaatverandering. Bovendien vormt de vleesindustrie zelfs een risico op infectieziekten, zoals Q-koorts en het coronavirus.

Ongeveer tien jaar geleden leken wetenschappers de oplossing te hebben gevonden. Voor het eerst kweekten wetenschappers een plak vlees in het laboratorium. Op dat moment kost het veel tijd en geld om één plak kweekvlees te verbouwen. Sindsdien hebben wetenschappers de tijd gehad om het vleesverwerkingsproces te verbeteren. Nu zouden we graag willen weten wat de huidige staat van kweekvlees is! Welke soorten en hoeveel vlees kunnen laboratoria tegenwoordig produceren? Hoe duurzaam is een plakje labsteak in 2020? En kan kweekvlees de wereld echt redden?

Naast het informeren over de huidige staat van kweekvlees, als onze toekomstige afgestudeerden en misschien zelfs wetenschappers, willen we je ook laten zien hoe je meer kunt leren. Wij willen je voldoende ideeën, informatie en betrouwbare bronnen meegeven, zodat je zich sterk kunt voelen in je eigen toekomstige keuze over (kweek) vlees.

Wie zijn wij?

Robin Bos

Als masterstudent Wetenschapscommunicatie wil Robin Bos haar liefde voor geneeskunde, biologie en psychologie verspreiden door zowel toegankelijke wetenschappelijke informatie als controverses over actuele gebeurtenissen te delen. Ze combineert haar biomedische achtergrond en innerlijke criticus om JOU uit te rusten met alles wat je moet weten om deel te nemen aan eettafelgesprekken over actuele onderwerpen en om je wetenschappelijke carrière een vliegende start te geven.

Lilian Kingma

Lilian Kingma is gepassioneerd om u te informeren over wetenschap. Ze studeerde neurowetenschappen en kunstmatige intelligentie in Amsterdam en duurzaamheid in Edinburgh. Door haar baan als studentdocent practica over onderwerpen als forensisch DNA-onderzoek en robotica, ontdekte ze dat ze de rol van wetenschapsdocent leuk vond. Daarom wil ze je informeren over alle ‘magie’ die op dit gebied gebeurt.

Niels Tjoonk

Er is niet veel dat Niels Tjoonk niet interessant vindt. Dus probeerde hij een manier te vinden om alles te bestuderen. Dit was geen gemakkelijke prestatie … Het bestuderen van de Engelse taal en cultuur kon hem geen processchrijver maken. Hij was eigenlijk geen alfa. En de wereld was gewoon te overweldigend gecompliceerd. Wat als hij zich volledig zou concentreren op een piepklein onderwerp? Wetenschapper worden? Biomedische wetenschappen studeren, dan kankerkunde, en dan een laboratorium binnengaan om de vreemde eiwitten te bestuderen die in leukemische bloedcellen voorkomen? Maar alle andere vragen van deze wereld bleven zijn aandacht trekken, en het laboratoriumleven liet hem niet genoeg tijd om ze na te jagen. Voor nu heeft hij het antwoord gevonden, hoopt hij: een wetenschapscommunicator worden.

Malika Weima

Voordat Malika Weima gedragswetenschapper werd, wist ze alleen zeker dat ze van dieren houdt. Tijdens haar master in gedragsecologie ontdekte ze dat ze haar kennis en passie over het dierenrijk graag met anderen wilde delen. Met behulp van haar creativiteit is het doel van Malika om u enthousiast te maken over de prachtige wezens waarmee we onze planeet delen. Zij begeleidt u graag bij het vinden van de rol die u zou willen vervullen binnen het prachtig complexe ecosysteem van de aarde.

Vertaald uit het Engels