Online Leven Tijdens de Pandemie

Waar schrijven we over?

Elke dag werk je met digitale technologie, wat een grote impact heeft op zowel je fysieke en mentale gezondheid als op je sociale leven. Nu meer dan ooit heeft digitale technologie een sterkere invloed dankzij het online onderwijs tijdens de COVID-19 pandemie. Je besteedt zoveel uren achter een computerscherm om lessen te volgen en huiswerk te maken, terwijl sociaal contact met klasgenoten en interactie met leraren moeilijker is geworden. Tieners besteden in hun vrije tijd tot meer dan 6 uur aan digitale technologie en met name smartphones, of het nu is om videogames te spelen, naar muziek te luisteren of om zich te vermaken door contact te zoeken met vrienden via apps of sociale media. Maar weet je eigenlijk wat de gevolgen zijn van nog meer tijd online doorbrengen door deze pandemie?

Vanwege wat het “derde-persoonseffect” wordt genoemd, zien mensen dat anderen meer worden beïnvloed door negatieve media-inhoud dan zijzelf, en geloven ze dat digitale technologie hun stemming niet beïnvloedt. Veel onderzoeken hebben echter aangetoond dat deze effecten wel bestaan, dat ze zowel positief als negatief kunnen zijn en van verschillende factoren kunnen afhangen.

In onze blog zullen we je vertellen over de huidige ontwikkelingen van het gebruik van digitale technologie, waarbij de focus ligt op de gezondheids-, sociale en educatieve aspecten. Ons doel is om je te helpen bewust te worden van wat digitale technologie met je doet en om je tips te geven hoe je hier het beste mee om kan gaan.

Wie zijn wij?

Monicah Kirathi

Hallo, ik ben Monicah! Ik ben een internationale student uit Cyprus, maar ik woon en studeer in Nederland.

Ik ben altijd enthousiast geweest over het leren over ziekten en andere humane biologische aspecten, dus voor mijn bachelor diploma studeerde ik humane biologie. Ik heb ook altijd interesse gehad in wetenschapscommunicatie. Ik doe graag mee aan wetenschappelijke evenementen en wedstrijden en deel mijn kennis graag op een leuke en boeiende manier.

Misschien heb je wel eens gesprekken of debatten gehoord over de impact van digitale technologie op de samenleving. Mogelijk heb je zelfs persoonlijk enkele van de effecten ervan ervaren, positief of negatief. zeker nu de pandemie een grotere digitalisering heeft veroorzaakt en een studie / werk-van-huis-cultuur heeft gecreëerd. Kijk dan eens naar onze artikelen, let’s discuss!

Aileen Roncoroni

Hoi! Mijn naam Aileen en ik kom uit Italië. Na mijn opleiding Biologie in Milaan te hebben afgerond, ben ik naar Nederland verhuisd om Marine Sciences te studeren aan de Universiteit Utrecht.

Sinds ik een klein meisje was, hield ik ervan om in de zee te zwemmen en zeedieren te observeren, dus ik wist dat ik zeebioloog wilde worden als ik later groot was. Naast de oceaan, ben ik erg gepassioneerd over het communiceren van wetenschap, vooral naar de jonge generatie, om mijn kennis te delen en het bewustzijn te vergroten over onderwerpen waar ik echt om geef.

Net als jij gebruik ik veel digitale technologie, vooral sinds het begin van de pandemie, maar weten we zeker wat dit overmatig gebruik voor ons ​​betekent? Laten we het samen leren!

Amy Scheren

Hoi allemaal! Mijn naam is Amy en ik ben een Nederlandse masterstudent aan de Universiteit Utrecht.

Ik volg de cardiovasculaire track van de Biology of Disease Master, dus ik leer alles over het hart en de bloedvaten en de ziektes die hierbij komen kijken. Naast wetenschap en onderzoek ben ik geïnteresseerd in lesgeven en anderen meer vertellen over de schoonheid van biologie en het menselijk lichaam. Daarom vind ik het heel leuk om te schrijven over iets waar we allemaal mee te maken hebben tijdens de COVID-19-crisis: het gebruik van digitale technologie en de effecten ervan op ons lichaam en onze geest.

Bekijk gerust onze artikelen voor interessante weetjes en misschien vind je zelfs handige tips voor je eigen gezondheid en geluk over hoe je om kan gaan met het gebruik van digitale technologie en het online onderwijs!