Slaap

Welkom op onze slaapblog!

We brengen maar liefst een derde van ons leven slapend door. Heb jij je ooit afgevraagd waarom ons lichaam iedere dag een paar uur ‘uitgeschakeld’ moet worden? Precies die vraag houdt slaapwetenschappers van over de hele wereld bezig en in de loop der jaren hebben ze aardig wat geleerd. Hier verkennen we de grote vragen over het hoe en waarom van slaap, en wat er gebeurt als we te weinig slaap krijgen.

Daarnaast zullen we ontdekken hoe een veranderende levensstijl en een toenemend gebruik van technologie onze slaap kan beïnvloeden. Hoe beïnvloedt de recente pandemie ons slaapgedrag? Wat gebeurt er in ons lichaam en brein als we slapen of dromen? En helpen slaapmiddelen eigenlijk wel?

Ga samen met ons op zoek naar de antwoorden op deze vragen en leer hoe je beter kan slapen om beter te leven.

Lukas

Hoi! Ik ben Lukas, een student, schrijven en belabberd slechte slaper. Tijdens mijn studie Kunstmatige Intelligentie, heb ik veel geleerd over technologie en de geest. Nu is het tijd om deze complexe wetenschappelijke kennis te vertalen in begrijpelijke berichten waar je echt iets aan kan hebben. Momenteel focus ik me vooral op slaap. Als je ook maar een beetje op mij lijkt, kijk je een groot deel van je dag naar telefoon- en computerschermen. Ik wil ontdekken of het licht van deze schermen ons ‘s nachts wakker houdt en wat we daar tegen kunnen doen, zodat we allemaal lekker kunnen slapen.

Johanna

Hoi! Ik ben Johanna. Als neurobioloog en iemand die dol is op dutjes, heeft het onderwerp slaap mijn aandacht gegrepen. De laatste jaren heb ik in het lab de mechanismen achter slaap bestudeerd en heb ik een paar aardig coole dingen geleerd over hoe we slapen. En belangrijker nog: waarom! Het blijkt dat slaap -en zelfs dromen- super belangrijk zijn om ons gezond en gelukkig te houden. Wil je weten waarom? Ga met ons mee op een dromerige tocht door het onderbewuste.

Sebastiaan

Heya, ik ben Sebastiaan. De afgelopen jaren heb ik biologie gestudeerd. Eén van de dingen die ik tijdens mijn studie heb geleerd is dat slaap enorm belangrijk is voor je mentale gezondheid. Naast slaap ben ik ook geïnteresseerd in evolutie en culturele ontwikkeling. Als je al deze onderwerpen samenvoegt kom je bij iets fascinerend; bifasische slaap. Mensen in primitieve maatschappijen slapen meestal meerdere keren per dag, in plaats van de acht-uur-achter- elkaar die de meeste westerlingen kennen. Ik heb me al tijden afgevraagd of dit schijnbaar natuurlijker patroon ook voordelen heeft en ik kan niet wachten om dat uit te vinden.

Wesley

Hoi, ik ben Wesley, een tweedejaars masterstudent medische beeldvorming in Utrecht. Ik volg deze cursus omdat ik denk dat het communiceren van wetenschap met het publiek zowel zeer relevant als ondervertegenwoordigd is in mijn vakgebied, voor mijn onderwerp heb ik gekozen voor wat invloed heeft op het circadiane ritme, en waarom de verschillen tussen mensen zo groot zijn, ik vind slaappatronen erg interessant omdat veel mensen niet passen in het standaard slaapritme van 24:00-7:00.

Dominique

Ik ben Dominique en ik ben een hersenonderzoeker in spé! Wat gebeurt er in onze hersenen terwijl we dromen en wat voor invloed heeft dat op wat we overdag denken, voelen en doen? Daar doe ik onderzoek naar tijdens mijn masteropleiding. Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar antwoorden door de nieuwste wetenschap over slaap en dromen te delen. Ook zo benieuwd hoe je slapend gezonder en gelukkiger wordt? Neem dan vooral eens een kijkje op onze blog.