Superbacteriën

Door: Emma Bröring, Eveline Meijers, Stelios Stergiou and Mentko de Vries

Je dagelijkse leven zal in de nabije toekomst veranderen: superbacteriën zijn in opkomst! Bacteriën worden steeds resistenter tegen antibiotica, de behandeling van hoe we bacteriële infecties bestrijden. Deze superbacteriën wisselen hun DNA uit met andere bacteriën, waardoor ze ook ‘super’, dus resistent, worden. Dit is een groot wereldwijd gezondheidsprobleem waarvan u zich bewust moet zijn, want het zal zelfs u treffen! Uw vakantiediarree of zelfs het eten van slechte kip kan u besmetten met een superbacterie, waardoor u in een mum van tijd een ziekenhuispatiënt wordt. Ons doel is om je bewust te maken van de gevaarlijke toekomst die voor ons ligt. We zullen je informeren over deze bedreigingen die je zullen treffen. Bovendien zullen we je inzicht geven en je informeren over deze superbacterieziekten, inclusief persoonlijke verhalen en de aankomende oplossingen.

Wie zijn de bloggers?

Eveline

Hoi allemaal!

Mijn naam is Eveline en ik ben 24 jaar oud. Na de middelbare school ging ik naar Utrecht om scheikunde te studeren. Onlangs heb ik mijn focus verlegd van onderzoek naar onderwijs, wat bijvoorbeeld uitkomt in deze blog. Bovendien loop ik stage bij het Museon, een educatief / wetenschapsmuseum voor kinderen van 5 – 15 jaar. Het doel van mijn project daar is om een ​​les te ontwerpen voor het nieuwe ‘DiscoverLab’, een ruimte waar workshops en lessen over natuurkunde worden gegeven. . Hoewel ik nog niet zo veel over bacteriën weet, kijk ik er naar uit om samen met jou de wereld van superbacteriën te ontdekken!

Stelios

Hoi,

Mijn naam is Stelios, ik kom uit Griekenland en ben een masterstudent van de opleiding Wetenschapseducatie en communicatie. Ik heb een bachelor in natuurkunde en enige werkervaring in het lesgeven. De wereld van bacteriën was mij onbekend, maar tegelijkertijd zo interessant en enthousiast. Ik heb wat persoonlijk onderzoek op dit gebied gehad en ik probeer u vertrouwd te maken met deze onzichtbare mooie, maar gevaarlijke wereld. Dus bind je riem vast en bereid je voor op een reis in de bacteriewereld!

Mentko

Hoi!

Mijn naam is Mentko de Vries, een masterstudent van de opleiding Science Education and Communication. Ik heb een achtergrond in Moleculaire Levenswetenschappen. Tijdens mijn studie heb ik meerdere keren met bacteriën en antibiotica gewerkt en zelf op het lab een antibioticum gesynthetiseerd. Ik ben zowel gefascineerd als doodsbang voor antibioticaresistentie, want bacteriën zijn zo slim om resistentie tegen antibiotica te ontwikkelen. Het probleem is echter dat we nog geen ander goed medicijn hebben om bacteriën te bestrijden. Ik hoop dat de inhoud van deze blog je meer zal fascineren dan je bang zal maken voor de wereld van bacteriën en antibiotica.

Vertaald uit het Engels