Dokters in de 21ste eeuw

Over ons

Het is het hypothetische jaar 2298 en een man is van zijn vliegende fiets gevallen. Hij heeft een hartaanval gehad en heeft onmiddellijke medische hulp nodig. Gelukkig hebben de patrouillerende drones het incident gezien en zijn ze naar de scène gesneld. Onmiddellijk voeren de medische drones reanimatie en een harttransplantatie uit. Ze gebruikten echter geen echt hart. Nee, ze hebben de man gescand en 3D-printen ter plekke een nieuw hart. De man wordt vervolgens met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Hij zal leven dankzij de wetenschap! Misschien klinkt dit als een scène uit een sciencefictionfilm. Drones en 3D-printers zijn echter recente ontwikkelingen die nuttig kunnen zijn binnen de gezondheidszorg. Technologie is veel veranderd en zal de medische behandeling drastisch blijven veranderen. Hoe ziet de gezondheidszorg eruit in de 21e eeuw? Hoe zal het evolueren?

De komende maanden zullen we vijf verschillende innovaties beschrijven die een groot medisch potentieel hebben. Van algoritmes tot apps, van VR tot 5G: er worden grote stappen gezet richting de toekomst. Een snel 5G-netwerk zou bijvoorbeeld chirurgie op afstand mogelijk kunnen maken, waardoor mensen een betere en efficiëntere behandeling krijgen. Ook worden VR-simulaties steeds vaker gebruikt om chirurgen op te leiden. Dus maak je borst maar nat: we gaan op een technologisch avontuur. Maar wees alsjeblieft voorzichtig. Val niet van je vliegende fiets!

Blog schrijvers

~Gerard van Beelen
Hallo, ik ben Gerard, 27 jaar oud. Op de middelbare school was ik het verlegen, rustige type. Nu, ben ik … nog steeds dat. Ik heb ooit mijn arm gebroken tijdens het tikkertje spelen, een leraar en een vriend sprongen voor een trein voordat ik 21 werd, en op de een of andere manier kwam het toch goed. Ik heb zelfs deze geweldige blog gemaakt met een aantal van mijn medestudenten over wetenschap en hoe het de medische wereld beïnvloedt. Ik hou ook van gamen en dansen, maar ik ben slecht in dansspellen. Oh ja, en ik hou van wiskunde. Ik heb dat zelfs op de universiteit gestudeerd. Ik heb dat als laatste genoemd, zodat je niet meteen denkt dat ik gek ben.

~Deborah van den Berg
Ik ben Deborah, 23 jaar en in opleiding tot docent informatica. Tijdens mijn studie Informatica was ik een van de weinige meisjes. Ik hoop meer meiden enthousiast te krijgen voor informatica, want het is zo veel meer dan alleen programmeren. I
k voelde mij meer thuis in de creatieve kant van informatica, dus ik heb het studiepad gametechnologie gevolgd en een aantal design en teken vakken aan de HKU gedaan. In mijn vrije tijd speel ik dan ook graag games, vooral games met een verhaal die ik kan ontdekken of waar ik mijn verhaal zelf kan maken. Maar je kan me vaak ook zien lezen, schrijven of tekenen.

~Franca van Heijningen
Hoi! Mijn naam is Franca van Heijningen. 22 jaar geleden ben ik geboren in Rotterdam. Op de middelbare school heb ik vooral genoten van cursussen op het gebied van gezondheidszorg en technologie, zoals biologie, natuurkunde en scheikunde. En daarom heb ik ervoor gekozen om biomedische wetenschappen te gaan studeren aan de Universiteit Utrecht. Deze studie is eigenlijk een combinatie van al mijn favoriete cursussen op de middelbare school :). Nu een paar jaar later ben ik begonnen met een masteropleiding genaamd ‘Biofabrication’ waarin ik veel heb geleerd over 3D-printen en hoe deze techniek in de zorg kan worden toegepast. Naast mijn studie vind ik het heerlijk om in de natuur te zijn, volleybal te spelen, rond te hangen met mijn vrienden of mijn negen andere huisgenoten en onze kat Dubbie haha ​​:).

~Sharofuddin Kaldarov
Hoi! Ik ben Sharofuddin Kaldarov en ik ben vanuit Kazachstan naar Nederland gereisd om een ​​master Mathematical Sciences te volgen aan de Universiteit Utrecht. In mijn jeugd hield ik van alles tellen en meten, het tellen van het aantal verdiepingen in gebouwen was bijvoorbeeld een fascinerende bezigheid voor mij. Later was wiskunde mijn favoriete vak op school. Ik geloof dat alles perfect wordt gemeten in de omringende wereld en dat wiskunde veel vragen kan beantwoorden en nieuwe ontdekkingen kan doen. Ik vind het heel leuk om wetenschap uit te leggen, dus een blog is een goede plek om dat te doen. In mijn vrije tijd hou ik van fietsen en reizen met mijn vrienden.

~Roos Vervelde
Hallo! Mijn naam is Roos Vervelde, een chaotische, interdisciplinaire en creatieve geest met een fascinatie voor wetenschap en mensen. Het ‘onbekende’ heeft me geïnteresseerd sinds ik heb leren vragen: ‘Maar waarom?’. Het studeren van kunstmatige intelligentie riep veel vragen op en deed me beseffen dat het duidelijker uitleggen interessanter is dan het volledig te begrijpen. Hopelijk helpt mijn huidige master in Science Education and Communication mij om deze vaardigheid te bereiken. Voordat ik de ambitie had om robotheer en communicator te worden, wilde ik zangeres en illustrator worden. Gelukkig kan ik nog steeds dat laatste nastreven, als illustrator bij een journalistenplatform genaamd Redpers. Doei!