Onsterfelijkheid

Team 5

Mensen zijn al eeuwenlang gefascineerd door onsterfelijkheid en het eeuwige leven. Ook nu is onsterfelijkheid nog een groot onderwerp in boeken, films en games. Zo zijn er personages die niet dood kunnen gaan, honderden jaren leven of oneindig vaak uit de dood kunnen herrijzen.

Maar wat verstaan we nou precies onder onsterfelijkheid? In sommige verhalen bedoelen ze het invriezen van je lichaam. In andere verhalen hebben ze het over het uploaden van je hersenen. En natuurlijk niet te vergeten, het simpelweg oneindig oud kunnen worden!

Maar hoe zit nu in het echt? Er bestaan organismen die ongelooflijk lang kunnen leven. Sommige schildpadden kunnen wel tweehonderd jaar oud worden. Verder is uit onderzoek gebleken dat sommige sponzen wel tweeduizend jaar oud zijn. Andere organismen kunnen onder onwaarschijnlijke omstandigheden overleven zoals het vacuüm van de ruimte.

Wat kunnen wij hiervan leren? In deze blog laten we je weten wat hierover bekend is.

Over ons

Merle Scholten is een student biochemie en kan je alles vertellen de kleinste bouwstenen van het lichaam: cellen en eiwitten. Wetenschappers schatten dat je lichaam zo’n 100.000 verschillende eiwitten maakt met allerlei verschillende functies. Merle doet onderzoek naar de functie van eiwitten op de buitenkant van je lichaamscellen. “Sommige mensen snappen het nut niet van het onderzoeken van de functies van al die microscopisch kleine eiwitten. Maar als je weet hoe eiwitten werken in gezonde cellen, kan je die kennis gebruiken bij het behandelen van ziekten waarin die eiwitten niet meer goed werken!”

Valerie Derks, een grote puzzelliefhebber! De logische keuze was dan ook een bachelor in de wiskunde. Hier kwam Valerie er al snel achter wat haar favoriete puzzel was: hoe kan je wiskunde overbrengen op niet-wiskundigen? Zo kwam ze al snel uit bij de master Science Education and Communication. Het doel is om hiermee de wiskunde zo toegankelijk mogelijk te maken, wie je dan ook bent of waar je ook vandaan komt. Ook heeft Valerie veel interesse in kunstmatige intelligentie, een belangrijk onderwerp in de onsterfelijkheid. Hopelijk kan ze jou hier net zo enthousiast over maken!

Met al je vragen over DNA ben je bij Lorenzo Pattiradjawane aan het juiste adres. Als student in moleculaire en cellulaire biologie heeft hij vooral interesse in hoe de blauwdruk van het menselijk lichaam werkt. “Deze blauwdruk kun je zien als een hele lange sliert van kleine bouwstenen genaamd nucleotiden. Iedere cel in jouw lichaam heeft er wel drie miljard. Als je deze allemaal achter elkaar zou leggen dan heb je een sliert van twee meter lang. En dat past in iedere cel in jouw lichaam!” Hoe dat allemaal in zijn werk gaat, legt hij je met veel plezier uit.

Jeanine Barth houdt van de natuur, en wil mensen hier graag meer over vertellen. Biologie is echt haar vak, en is ze bezig om docent te worden. Ze vindt veel organismen in de natuur fascinerend en gaat graag op zoek naar allerlei feitjes. Ook over ‘onsterfelijke organismen’ zoals de immortal jellyfish. Je hoeft het maar te vragen, en ze gaat ernaar op zoek.