Green on the Go

Klimaatverandering wordt een steeds urgenter probleem dat aangepakt moet worden. Toch lijkt het alsof onze individuele impact van weinig betekenis is vergeleken met bijvoorbeeld enorme fabrieken. Maar dat betekent niet dat we helemaal geen invloed hebben! Met kleine veranderingen in onze eigen houding en kleine maatregelen die we kunnen nemen, kunnen we onze planeet ook een handje helpen.

Met ons thema Green on the go willen we dieper ingaan op maatregelen tegen klimaatverandering rond een thema waar we allemaal dagelijks mee te maken hebben: reizen. Of het nu vliegtuig, auto, trein of driewieler is, we hebben allemaal onze eigen manier om ons een weg te banen over de planeet. De miljoenen mensen die onderweg zijn, hebben allemaal hun eigen impact op ons klimaat. Daarom willen we mensen bewust maken van de manieren waarop deze vervoerswijzen ons klimaat beïnvloeden en welke verbeteringen fabrikanten en overheden aanbrengen. Maar we willen ook laten zien welke acties we zelf kunnen ondernemen, zoals overstappen op groenere brandstoffen of elektrische auto’s, zodat we onze eigen impact verkleinen. We duiken in het onderwerp van duurzaam transport door onderwerpen als groene brandstof, bio-asfalt en het menselijk gedrag rond dit onderwerp te behandelen.

Het team

Bart de Groot

Als eerste is Bart aan de beurt, een chemicus van de Universiteit Utrecht. Hij heeft een bijzondere interesse in de chemische processen die met transport te maken hebben, zoals de productie van brandstoffen en de uitstoot van deeltjes en gassen door voertuigen. De snelle ontwikkelingen van verbeterde processen en alternatieve brandstofbronnen hebben hem geïntrigeerd, dus hij wil het bewustzijn verspreiden en anderen helpen om ze beter te begrijpen.

Rebecca Kuijpers

Vervolgens hebben we Rebecca in ons team. Zij is een wiskundige met een passie voor onderwijs. Toen ze voor haar eigen opleiding van een kleine stad naar een grote stad ging in een tijd waarin de klimaatverandering ter discussie stond, begon ze na te denken over haar eigen vervoerskeuzes en hoe ze zo groen mogelijk kon pendelen. Haar fiets was prima voor de middelbare school, maar zes uur fietsen per dag voor de universiteit leek haar minder aantrekkelijk. Ze wil graag dat de cijfers kloppen, zodat mensen hun eigen groene vervoersmethode kiezen.

Franca Majoor

Ons derde lid is Franca, een theoretisch natuurkundige die in Utrecht woont. Omdat ze (nog!) geen rijbewijs heeft, beperkt ze zich tot fietsen, openbaar vervoer en carpoolen. Omdat ze blij is dat dit weinig impact heeft op het milieu, wil ze proberen dit vol te houden als ze zelf kan rijden. Terwijl ze in haar dagelijks leven met vrij abstracte onderwerpen te maken heeft, kan ze haar vaardigheden op het gebied van onderzoek en informatieverwerking gebruiken om uit te leggen hoe de nieuwe groene manieren van vervoer werken en hoe ze een positieve invloed op het milieu hebben.

Hester Smit

Het vierde lid van ons team is Hester. Zij is een geologe die u wil helpen begrijpen wat er zich recht onder uw voeten bevindt. Ze is vooral geïnteresseerd in de langetermijnprocessen op aarde en hoe de mens daar invloed op heeft. Deze zomer is ze met de trein op vakantie gegaan in plaats van met het vliegtuig. Het duurde wat langer, maar het positieve effect, samen met het uitzicht, was het waard. Ze gelooft dat als je begrijpt waarom, de keuze om groen te zijn gemakkelijker wordt. En dat deze verandering stap voor stap kan gebeuren.

Thomas Sukking

Ons laatste teamlid is Thomas. Hij is bioloog en wil eerstegraads leraar worden. Op dit moment woont hij in Soesterberg en gaat hij op de fiets naar de universiteit omdat hij van de natuur houdt. Naast fietsen is wandelen een van zijn andere hobby’s. Thomas is geïnteresseerd in het klimaat en de huidige veranderingen ervan. Hij wil iedereen motiveren om actief te zijn met groen vervoer. Als het mogelijk is, wil Thomas nu al een elektrische auto hebben. Hij vraagt zich af of onze maatschappij geïnteresseerd is in groen transport en in welke types ze geïnteresseerd zijn.

Vertaald vanuit het Engels